1. עבודה קשה ולקום ב-5 בבוקר זה בולשיט
הגורואים החדשים באינסטגרם נורא אוהבים לדבר על חריצות, עבודה קשה, להשקיע המון.
"תקום ב-5 בבוקר, תעבוד עד מאוחר, תטחן שעות…"
אבל אני אגיד לך את האמת — עבודה קשה מובילה לכאבי גב.
והיא גומרת אותך, נפשית ופיזית.
בגלל זה צדק הבחור שאמר שלא צריך לעבוד קשה — צריך לעבוד חכם.
אני מבין את ״הגאווה״ של לעבוד הרבה שעות, לסיים את היום ב-1 או 2 בלילה גמור ולהרגיש שאתה בדרך לכבוש את העולם.
ואני מבין את זה מהסיבה הפשוטה שממש לפני כמה שנים, גם אני הייתי שם.
אבל את האמת? שהיום אני יכול לומר בוודאות שאני לא חושב שיש מה להתגאות בזה.
כי אם אתה מאפשר לעצמך לעבוד עד שאתה מפרק לעצמך את הצורה,
זה אומר שאתה מאפשר לעצמך להיות עבד בעסק של עצמך.
עבד מודרני. בתחפושת של בעל עסק עצמאי.
אבל בפועל על מי אתה עובד? רק על עצמך.
ואולי לתקופה מסוימת זה נכון וזה בסדר — תמיד יש תקופות כאלה בעסק ובחיים.
אל ברגע שאתה מאפשר לזה לקרות על בסיס קבוע — זה יהפוך לשגרה.
וזה יהפוך לשגרה בגלל שאתה מוכן להשלים עם ה"גזירה" שגזרת על עצמך,
עם סיפורים מכובסים של "ככה צריך" ו״זה מה שצריך לעשות כדי להצליח".
אבל אם הגעת למצב שאתה סובל, אתה עובד קשה, אתה גומר על הבריאות שלך וכבר לא עובד בכיף או עושה כסף בצורה מהנה,
אז בעצם מחקת את עצמך כבעלים של העסק ושל החיים שלך.
ובפועל…? אתה כבר לא זה שמנהל את העסק.
העסק הוא זה שמנהל אותך.
אז אל תלך אחרי טרנדים או אחרי מה שאמרו לך שצריך לעשות — תעשה מה שנכון וטוב לך, ותשתדל לא לדפוק את הבריאות והחיים שלך על הדרך.
9 מתוך 10 עלאק מנטורים באינסטגרם יספרו לך ש"אתה חייב לצאת מאזור הנוחות".
ואני אומר: בולשיט.
ברוב המוחלט של המקרים, הניסיון התמידי הזה לצאת מאיזור הנוחותה הוא סתם בזבוז זמן שמעכב אותך.
אם אתה כל הזמן מנסה להוכיח לעצמך שאתה "יכול", שאתה "לא מפחד", אתה שוכח דבר אחד מאוד חשוב:
העסק שלך לא צריך את הגרסה הכי קשוחה שלך, הוא צריך את הגרסה הכי יעילה שלך.
אני מת על אזור הנוחות. כיף לי באזור הנוחות שלי. אבל זה גם כי אני מקצוען במה שאני עושה.
תבין, אזור הנוחות הוא לא האויב. להפך, הוא המקום שבו אתה יכול להתמקד, לחשוב בבהירות ולעשות החלטות נכונות שבאמת מקדמות אותך. אם אתה תקוע שם כל הזמן, אז אתה לא באמת צומח, אתה פשוט לא עושה את מה שאתה מקצוען בו. ואז אתה מבזבז זמן, שורף את עצמך מול אנשים, וכל זה בשביל מה?
ואני ממש לא אומר שאתה לא צריך לאתגר את עצמך או לנסות דברים חדשים — ברור שצריך. אבל כל הקטע הזה של להכניס את עצמך ללחץ קבוע, לפינות לא מוכרות, להרגיש שאתה כל הזמן במאבק… זה מתכון בטוח לשחיקה.
בעל עסק טוב יודע איפה הוא חזק ואיפה הוא חלש, ומה שהוא חלש בו — הוא ממנף, מוציא החוצה או מעביר לאנשים שמומחים בזה.
אז שחרר את הקלישאות. אזור הנוחות זה אחלה מקום, ואם תנהל אותו נכון, הוא בדיוק המקום שבו תוכל להרחיב את הגבולות שלך בצורה יעילה ורווחית לעסק שלך, בלי לשרוף את עצמך.
למה הדברים לא קורים בקצב שאתה רוצה?
למה עדיין אין לך 50 לקוחות, או 10 סניפים, או 100,000 שקל רווח?
כנראה זה כי אתה לא באמת טוב כמו שאתה חושב שאתה.
ולפני שאתה נעלב, שמע סיפור:
סמוראי צעיר פנה למאסטר הזקן של המנזר ושאל אותו כמה זמן ייקח לו כדי גם להפוך להיות מאסטר באמנות הלחימה.
"10 שנים", ענה המאסטר הזקן.
אבל לסמוראי היה דחף בלתי נשלט להתקדם מהר יותר, אז הוא שאל:
"ומה אם אני אעבוד פי שתיים יותר קשה ואתאמן גם ביום וגם בלילה?"
המאסטר חייך ואמר:
"20 שנים".
כשהסמוראי המבולבל שאל למה זה ייקח כפול זמן, המאסטר הסביר:
"אם יש לך עין אחת שתמיד מביטה על היעד, אז יש לך רק עין אחת שמסתכלת על הדרך לשם."
ואני רואה את זה שוב ושוב בעסקים.
היזמים הכי אובססיביים ל"צמיחה מהירה" הם לרוב אלה שצומחים הכי לאט.
למה?
כי הם מדלגים על היסודות.
הם מחפשים קיצורי דרך.
הם לא בונים סיסטמים.
דוגמה אמיתית:
הגיע אלינו לזינוק מטאורי לקוח בתחום נותני השירותים שניסה להגיע למיליון ש"ח רווח שנתי.
הוא הגיע לשיחה החינמית שאנחנו מציעים, קיבל ניתוח של העסק והסביבה העסקית שלו, אבל העדיף לנסות את השיטה שעבדה לו עד עכשיו.
חודש אחרי חודש, הוא המשיך לפספס את היעדים שלו בדרך למיליון.
אחרי 4 חודשים כאלה, הוא השתכנע לנסות את הדרך שלנו.
דרך שבה יוצרים סיסטמים נכונים.
דרך שבה מגייסים עובדים כמו שצריך.
דרך שבה קודם כל בונים יסודות חזקים, ורק אז מתחילים לרוץ קדימה.
עד סוף השנה, הוא הצליח בעזרתנו להכפיל את ההכנסות החודשיות שלו, ולסגור את השנה על איזור ה-1.2 מיליון רווח, למרות שפיספס 4 חודשים בדרך.
המסקנה שלי היא שלפעמים צריך להאט כדי להאיץ.
או כמו שוורן באפט אמר:
"אתה לא יכול להביא תינוק תוך חודש, גם אם תכניס 9 נשים להריון".
ולמרות שאמרתי בכותרת "3 דברים",
קבל עוד נקודה בונוס:
עוד דבר שהרבה גורואים אוהבים להגיד זה "תאמין בעצמך, תהיה חזק, ותשיג הכל לבד."
וזה אולי נשמע טוב באינסטגרם, אבל במציאות זה פשוט לא נכון — עסק לא צומח בתוך בועה.
תמיד יש גורמים חיצוניים שישפיעו על ההצלחה שלך:
מתחרים שנמצאים כמה צעדים לפנייך, מגמות בשוק (נוקיה VS אייפון, דיסקים VS אימיול ועוד מלא דוגמאות), איכות העובדים שלך, התנהלות מול ספקים ועוד גורמים חשובים.
לדוגמה, יכול להיות שאתה נותן את השירות הכי טוב בשוק, אבל אם המתחרים שלך מתחילים להציע מודלים חדשניים או מבצעים אגרסיביים — אתה תצטרך להגיב מהר.
או אולי השקעת בגיוס עובדים, אבל אם הם לא עוברים חפיפה מסודרת או עוזבים מהר, כל המערכת שלך עלולה לקרוס.
ההצלחה שלך לא רק תלויה בכמה אתה מוכשר, חכם או חרוץ, אלא גם איך אתה מתאים את עצמך לסביבה העסקית שלך. כשאתה לומד לנהל את כל המשתנים האלה, אתה הופך מ"בעל עסק" — לבעלים של חברה בע"מ.